Klasa 8

Temat: Środowisko przyrodnicze Australii
kryteria sukcesu:
- określam położenie geograficzne Australii i Oceanii
- wskazuję na mapie największe krainy geograficzne, rzeki i jeziora Australii
Podczas lekcji:
- czytaliśmy mapę Australii, określaliśmy położenie tego kontynentu, wyszukiwaliśmy największe krainy geograficzne
- zapisaliśmy zebrane informacje jako notatkę w zeszycie
ZADANIE
Poniżej znajdziesz listę zagadnień do opracowania na następną lekcję. 
Pamiętaj:
- opracuj temat przypisywany do twojego numeru z dziennika
- przygotuj materiały tak, aby inni uczniowie zrozumieli opracowane przez ciebie zagadnienie. Napisz swój tekst, nie kopiuj z Internetu czy podręcznika. Materiały możesz przygotować w formie krótkiej prezentacji
- przygotowany przez Ciebie materiał trafi na klasowy Padlet, który będzie bazą wiedzy na temat Australii.  Korzystając z tej bazy wiedzy przygotujecie się do klasowych zmagań z wiedzy o Australii 

 

Zakończyliśmy nasze "wędrówki palcem po mapie" po Afryce. Teraz przeniesiemy się do Ameryki Północnej i Południowej. Zapraszam Was do poznawania tego kontynentu podczas pewnej zabawy. Szczegóły poniżej 

Zadania wykonujecie podczas lekcji. Jeśli byłeś nieobecny zgłoś się do mnie po zadanie.

Po kolei: 
Tajna misja - dzień pierwszy - Ukształtowanie powierzchni i podział polityczny Ameryki Północnej
Tajna misja - dzień drugi - Środowisko przyrodnicze Ameryki Południowej
Tajna misja - dzień trzeci - Ekstremalne zjawiska pogodowe w Ameryce Północnej
Tajna misja - dzień czwarty - Środowisko przyrodnicze Amazonii
Tajna misja - dzień piąty -  Urbanizacja w Ameryce
prezentacja do dnia piątego: Ludność i urbanizacja Ameryki 
Tajna misja - dzień szósty -  Kanada
prezentacja do dnia szóstego: Kanada
Tajna misja - dzień siódmy -  USA - potęga gospodarcza świata
prezentacja z filmem do dnia siódmego - USA


Temat: Czy Kenia jest rajem dla turystów?

kryteria sukcesu:
- podaję przykłady walorów przyrodniczych Kenii, które przyczyniły się do rozwoju turystyki 
- omawiam bariery rozwoju turystyki w Kenii  
Podczas lekcji:
- Zapoznaliśmy się z filmową notatką rysunkową: "Kenia w pigułce czyli animowana notatka z lekcji"
 
Proponuję Wam również safari po Tsavo East National Park położonym w Kenii. Oczywiście online. Poobserwuj życie zwierząt, może uda Ci się zobaczyć, jak poluje lew. 

ZADANIE
Tsavo East National Park to nie jedyne miejsce w Kenii chętnie odwiedzane przez turystów. Korzystając z materiałów w podręczniku i innych źródeł informacji przygotuj krótką prezentację o walorach przyrodniczych w Kenii. W prezentacji umieść mapę Afryki, na której zaznaczysz położenie Kenii. Postaraj się, na podstawie przygotowanych materiałów, odpowiedzieć na pytanie zadane w temacie lekcji. Na końcu prezentacji umieść informacje dotyczące problemów w rozwoju turystyki w tym państwie. Prezentację możesz przygotować w dowolnej formie. 

NaCoBeZu do prezentacji: 

  1. Prezentacja jest pracą samodzielną ucznia 
  2. Prezentacja ma stronę tytułową i co najmniej 5 "slajdów" 
  3. Prezentacja zawiera wszystkie elementy podane w poleceniu zadania 
  4. Prezentacja jest wykonana estetycznie 
  5. Teksty zawarte w prezentacji są tekstami ucznia, nie są skopiowane z Internetu 
  6. Przy zdjęciu zawartym w prezentacji umieszczone jest źródło, z którego pochodzi, a na końcu prezentacji wypisane są źródła, z których uczeń korzystał przy pisaniu tekstów 
 

Temat: Rolnictwo w Afryce

kryteria sukcesu:

- podajesz przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Afryce
- omawiasz typy rolnictwa w Afryce
- rozpoznajesz rośliny uprawiane i zwierzęta hodowane w Afryce 

Podczas lekcji:

- omówiliśmy warunki rozwoju rolnictwa w Afryce oraz przedyskutowaliśmy, dlaczego na tak rolniczym kontynencie jest tak mało żywności

Rolnictwo Afryki autorstwa Jola Kola 

ZADANIE:  
- podczas lekcji wypełniliście kartę pracy dotyczącą rolnictwa w Afryce. Jeśli nie było Cię na lekcji zgłoś się po nią do nauczyciela
 

Temat: Strefy roślinne? glebowe? klimatyczne? Afryki

kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Afryki strefy roślinne, glebowe i klimatyczne
- charakteryzuję strefy roślinne w Afryce 
Podczas lekcji:
Przeanalizowaliście mapy Afryki dotyczące stref roślinnych, glebowych i klimatycznych. Odpowiedzieliście na pytania:
Jaka strefa roślinna rozciąga się po obu stronach równika?  Określ max temperaturę powietrza na tym obszarze.  Jaki jest rozkład opadów?   
- Jaka strefa roślinna rozciąga się na północ i południe, tuż za lasem równikowym? Określ max temperaturę powietrza na tym obszarze.  Jaki jest rozkład opadów?   
- Jak nazywa się kolejna strefa roślinna? Określ max temperaturę powietrza na tym obszarze.  Jaki jest rozkład opadów?   
- Jaka strefa roślinna występuje na północnych i południowych krańcach kontynentu? Określ max temperaturę powietrza na tym obszarze.  Jaki jest rozkład opadów?    

ZADANIE:
 Odpowiedzi na powyższe pytania zapisz w formie notatki w zeszycie.  
 
 
Temat: Środowisko przyrodnicze Afryki
kryteria sukcesu:
- podaję cechy położenia Afryki na mapie świata
- wymieniam największe krainy geograficzne w Afryce
 Podczas lekcji:
- przeanalizowaliście mapę Afryki i odpowiedzieliście na pytania:
  • Poszukaj na mapie równik, przez jakie krainy geograficzne przechodzi? 
  • Poszukaj na mapie południk 0 stopni, przez jakie krainy geograficzne przechodzi?
  • Na jakich półkulach leży Afryka? 
  • Jakie oceany, morza zatoki oblewają Afrykę? 
  • Czy wokół Afryki jest dużo wysp? 
  • Jak nazywa się rzeka płynąca w Kotlinie Konga? 
  • Podaj nazwy dwóch innych dużych rzek Afryki. Odszukaj w Afryce największe jeziora.   
Odpowiedzi na powyższe pytania zapisaliście w zeszycie  
 
ZADANIE:
W zeszycie wpisz, jakie obiekty geograficzne ukryły się pod oznaczeniami na mapie. Jeśli nie było Cię na lekcji, po mapę zgłoś się do nauczyciela 
 

Temat: Walczymy o tytuł Mistrza Wiedzy o Azji

Kryteria sukcesu do Mistrza Wiedzy o Azji:
- odszukuję i nazywam obiekty na mapie Azji (zaznaczone na mapie w zeszycie)
- podaję i wskazuję na mapie azjatyckie „najki”: półwysep, archipelag, najwyżej położona wyżyna, najwyższy szczyt, najgłębsza depresja, największe jezioro, najgłębsze jezioro, najdłuższa rzeka 
- podaję i wskazuję na mapie skrajne punkty Azji 
- omawiam cyrkulację monsunową 
- wyjaśniam wpływ położenia geograficznego, rzeźby terenu, prądów morskich na klimat Azji  
- wyjaśniam przyczyny występowania trzęsień ziemi i tsunami w Azji 
- omawiam budowę wulkanu, wymieniam typy wulkanów  
- odczytuję z mapy nazwy największych wulkanów w Azji, wskazuję na mapie zasięg Ognistego Pierścienia Pacyfiku 
- omawiam warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa w Azji 
- wymieniam i rozpoznaję główne rośliny uprawiane w Azji 
- wskazuję na mapie poznane państwa azjatyckie, określam ich położenie 
- odszukuję w podręczniku informacje dotyczące poznanych państw w Azji (liczba ludności, powierzchnia, gęstość zaludnienia) 
- wskazuję działy gospodarki dominujące w poszczególnych państwach Azji 
- podaję dowolne „ciekawostki” o poznanych państwach


Temat: Państwa Azji - prezentacje uczniowskie
kryteria sukcesu:
- prezentuję przygotowane wspólnie z zespołem państwo w Azji
Podczas lekcji:
- każdy zespół zaprezentował informacje przygotowane o (wcześniej wybranym) państwie Azji
- uczniowie określili mocne strony każdej z prezentacji i zasugerowali, co należało w prezentacji poprawić
- prezentacje zostały ocenione według NaCoBeZu podanego poniżej

 

Temat: Rowerem po bezdrożach Azji - prezentujemy swoją wycieczkę

kryteria sukcesu:
- opisuję wycieczkę po Azji, wskazuję trasę wycieczki na mapie
Podczas lekcji:- każdy zespół zaprezentował zaplanowaną przez siebie wyprawę po Azji
- zespoły wybrały państwo w Azji, które zaprezentują na zajęciach za dwa tygodnie
- ustaliliśmy NaCoBeZu do prezentacji wybranego przez was państwa

Zespół wykona prezentację w dowolnym programie np. Power Point, może być również prezentacja w formie plakatu, na kartce. Następnie zaprezentuje wybrane państwo pozostałym uczniom klasy.
 
NaCoBeZu do prezentacji o wybranym państwie:
1. zawartość prezentacji:
- położenie geograficzne państwa
- klimat
- statystyka np. powierzchnia
- gospodarka
- ciekawostki
2. sposób prezentacji
3. praca zespołowa
4. estetyka pracy
5. sprawdzenie wiedzy, spostrzegawczości, uważności słuchaczy 

 

Temat: Rowerem po bezdrożach Azji - planujemy wycieczkę

kryteria sukcesu:
- planuję i opisuję wycieczkę po Azji
 
Podczas lekcji:
- ustaliliśmy NaCoBeZu do pracy
- wykonaliście zadanie - zaplanowaliście wycieczkę
- na kolejnych zajęciach zaprezentujecie swoją wycieczkę uczniom w klasie

NaCoBeZu do prezentacji wycieczki po bezdrożach Azji:
- termin wycieczki
- przebieg wycieczki: wycieczka wiedzie przez nizinę, wyżynę i górę; z jednego krańca Azji do drugiego
- opis krajobrazu - ukształtowanie terenu, charakterystyczna roślinność
- opis klimatu/pogody
- ciekawostki

Temat: Rolnictwo Azji
kryteria sukcesu: 
- wymieniam przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Azji  
- omawiam wpływ klimatu monsunowego na uprawy 
- rozpoznaję uprawiane w Azji rośliny i zwierzęta hodowlane 
- omawiam sposoby uprawy ryżu


Podczas lekcji:
- przypomnieliśmy sobie przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa i ustaliliśmy, które z nich mają wpływ na rolnictwo w Azji
- ustaliliśmy, jakie rośliny uprawia się w Azji
- na podstawie prezentacji i filmów poznaliśmy sposoby uprawy ryżu oraz "kulturę ryżu"
 
 

Temat: Wulkanizm i trzęsienia ziemi w Azji

kryteria sukcesu:
- wyjaśniam przyczyny występowania trzęsień ziemi i tsunami w Azji
- omawiam budowę wulkanu, wymieniam typy wulkanów 
- odczytuję z mapy nazwy największych wulkanów w Azji, wskazuję na mapie zasięg Ognistego Pierścienia Pacyfiku

 

wulkanizm i trzęsienia ziemi w Azji autorstwa Jola Kola

Podczas lekcji:
- omówiliśmy przyczyny i skutki trzęsień ziemi i wybuchów wulkanów
ZADANIE:
- wykonaliście zadanie - opis zadania znajduje się na końcu prezentacji

 

Temat: Dlaczego w Azji są różne klimaty?

kryteria sukcesu:
- omawiam cyrkulację monsunową
- wyjaśniam wpływ położenia geograficznego, rzeźby terenu, prądów morskich na klimat Azji


 
Podczas lekcji:
- przedyskutowaliśmy, jakie czynniki, i w jaki sposób, wpływają na klimat Azji
ZADANIE:
- stworzyliście mapę myśli dotyczącą klimatu w Azji (zadanie na zaliczenie)

  Temat: Poznajemy środowisko przyrodnicze Azji

kryteria sukcesu:
- odszukuję i nazywam obiekty na mapie Azji

 


 
Podczas lekcji:
- wspólnie omówiliśmy azjatyckie "najki" i ustaliliśmy, jakim kontynentem jest Azja
ZADANIE:
- otrzymaliście mapę Azji z zaznaczonymi obiektami geograficznymi, wyszukiwaliście je na mapie fizycznej w podręczniku i zapisywaliście ich nazwy. Przypisywaliście obiekty do utworzonych przez was kategorii np. niziny, rzeki, zatoki (zadanie na zaliczenie)
 
Sprawdź się: 

  Temat: Poznajemy PSO z geografii