- określam położenie geograficzne Australii i Oceanii - wskazuję na mapie największe krainy geograficzne, rzeki i jeziora Australii
Podczas lekcji:
- czytaliśmy mapę Australii, określaliśmy położenie tego kontynentu, wyszukiwaliśmy największe krainy geograficzne
- zapisaliśmy zebrane informacje jako notatkę w zeszycie
ZADANIE
Poniżej znajdziesz listę zagadnień do opracowania na następną lekcję.
Pamiętaj: - opracuj temat przypisywany do twojego numeru z dziennika - przygotuj materiały tak, aby inni uczniowie zrozumieli opracowane przez ciebie zagadnienie. Napisz swój tekst, nie kopiuj z Internetu czy podręcznika. Materiały możesz przygotować w formie krótkiej prezentacji - przygotowany przez Ciebie materiał trafi na klasowy Padlet, który będzie bazą wiedzy na temat Australii. Korzystając z tej bazy wiedzy przygotujecie się do klasowych zmagań z wiedzy o Australii
Zakończyliśmy nasze "wędrówki palcem po mapie" po Afryce. Teraz przeniesiemy się do Ameryki Północnej i Południowej. Zapraszam Was do poznawania tego kontynentu podczas pewnej zabawy.Szczegóły poniżej
Zadania wykonujecie podczas lekcji. Jeśli byłeś nieobecny zgłoś się do mnie po zadanie.
Po kolei:
Tajna misja - dzień pierwszy - Ukształtowanie powierzchni i podział polityczny Ameryki Północnej
Tajna misja - dzień drugi - Środowisko przyrodnicze Ameryki Południowej
Tajna misja - dzień trzeci - Ekstremalne zjawiska pogodowe w Ameryce Północnej
Tajna misja - dzień czwarty - Środowisko przyrodnicze Amazonii
- podaję przykłady walorów przyrodniczych Kenii, które przyczyniły się do rozwoju turystyki
- omawiam bariery rozwoju turystyki w Kenii
Podczas lekcji:
- Zapoznaliśmy się z filmową notatką rysunkową: "Kenia w pigułce czyli animowana notatka z lekcji"
Proponuję Wam również safari po Tsavo East National Park położonym w Kenii. Oczywiście online. Poobserwuj życie zwierząt, może uda Ci się zobaczyć, jak poluje lew.
Tsavo East National Park to nie jedyne miejsce w Kenii chętnie odwiedzane przez turystów. Korzystając z materiałów w podręczniku i innych źródeł informacji przygotuj krótką prezentację o walorach przyrodniczychw Kenii. W prezentacji umieść mapę Afryki, na której zaznaczysz położenie Kenii. Postaraj się, na podstawie przygotowanych materiałów, odpowiedzieć na pytanie zadane w temacie lekcji. Na końcu prezentacji umieść informacje dotyczące problemów w rozwoju turystyki w tym państwie. Prezentację możesz przygotować w dowolnej formie.
NaCoBeZu do prezentacji:
Prezentacja jest pracą samodzielną ucznia
Prezentacja ma stronę tytułową i co najmniej 5 "slajdów"
Prezentacja zawiera wszystkie elementy podane w poleceniu zadania
Prezentacja jest wykonana estetycznie
Teksty zawarte w prezentacji są tekstami ucznia, nie są skopiowane z Internetu
Przy zdjęciu zawartym w prezentacji umieszczone jest źródło, z którego pochodzi, a na końcu prezentacji wypisane są źródła, z których uczeń korzystał przy pisaniu tekstów
Temat: Rolnictwo w Afryce
kryteria sukcesu:
- podajesz przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Afryce
- omawiasz typy rolnictwa w Afryce
- rozpoznajesz rośliny uprawiane i zwierzęta hodowane w Afryce
Podczas lekcji:
- omówiliśmy warunki rozwoju rolnictwa w Afryce oraz przedyskutowaliśmy, dlaczego na tak rolniczym kontynencie jest tak mało żywności
- podczas lekcji wypełniliście kartę pracy dotyczącą rolnictwa w Afryce. Jeśli nie było Cię na lekcji zgłoś się po nią do nauczyciela
Temat: Strefy roślinne? glebowe? klimatyczne? Afryki
kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Afryki strefy roślinne, glebowe i klimatyczne
- charakteryzuję strefy roślinne w Afryce
Podczas lekcji:
Przeanalizowaliście mapy Afryki dotyczące stref roślinnych, glebowych i klimatycznych. Odpowiedzieliście na pytania:
Jaka strefa roślinna rozciąga się po obu stronach równika? Określ max temperaturę powietrza na tym obszarze. Jaki jest rozkład opadów? - Jaka strefa roślinna rozciąga się na północ i południe, tuż za lasem równikowym? Określ max temperaturę powietrza na tym obszarze. Jaki jest rozkład opadów? - Jak nazywa się kolejna strefa roślinna? Określ max temperaturę powietrza na tym obszarze. Jaki jest rozkład opadów? - Jaka strefa roślinna występuje na północnych i południowych krańcach kontynentu? Określ max temperaturę powietrza na tym obszarze. Jaki jest rozkład opadów?
ZADANIE:
Odpowiedzi na powyższe pytania zapisz w formie notatki w zeszycie.
Temat: Środowisko przyrodnicze Afryki
kryteria sukcesu:
- podaję cechy położenia Afryki na mapie świata - wymieniam największe krainy geograficzne w Afryce
Podczas lekcji:
- przeanalizowaliście mapę Afryki i odpowiedzieliście na pytania:
Poszukaj na mapie równik, przez jakie krainy geograficzne przechodzi?
Poszukaj na mapie południk 0 stopni, przez jakie krainy geograficzne przechodzi?
Na jakich półkulach leży Afryka?
Jakie oceany, morza zatoki oblewają Afrykę?
Czy wokół Afryki jest dużo wysp?
Jak nazywa się rzeka płynąca w Kotlinie Konga?
Podaj nazwy dwóch innych dużych rzek Afryki. Odszukaj w Afryce największe jeziora.
Odpowiedzi na powyższe pytania zapisaliście w zeszycie
ZADANIE:
W zeszycie wpisz, jakie obiekty geograficzne ukryły się pod oznaczeniami na mapie. Jeśli nie było Cię na lekcji, po mapę zgłoś się do nauczyciela
Temat: Walczymy o tytuł Mistrza Wiedzy o Azji
Kryteria sukcesu do Mistrza Wiedzy o Azji:
- odszukuję
i nazywam obiekty na mapie Azji (zaznaczone na mapie w zeszycie)
- podaję i wskazuję na mapie azjatyckie „najki”: półwysep, archipelag, najwyżej położona wyżyna, najwyższy szczyt, najgłębsza
depresja, największe jezioro, najgłębsze jezioro, najdłuższa rzeka
- podaję i wskazuję na mapie
skrajne punkty Azji
- omawiam
cyrkulację monsunową
- wyjaśniam
wpływ położenia geograficznego, rzeźby terenu, prądów morskich na klimat Azji
- wyjaśniam
przyczyny występowania trzęsień ziemi i tsunami w Azji
- omawiam
budowę wulkanu, wymieniam typy wulkanów
- odczytuję
z mapy nazwy największych wulkanów w Azji, wskazuję na mapie zasięg Ognistego
Pierścienia Pacyfiku
- omawiam
warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa w Azji
- wymieniam
i rozpoznaję główne rośliny uprawiane w Azji
- wskazuję
na mapie poznane państwa azjatyckie, określam ich położenie
- odszukuję
w podręczniku informacje dotyczące poznanych państw w Azji (liczba ludności,
powierzchnia, gęstość zaludnienia)
- wskazuję
działy gospodarki dominujące w poszczególnych państwach Azji
- podaję dowolne
„ciekawostki” o poznanych państwach
Temat: Państwa Azji - prezentacje uczniowskie
kryteria sukcesu:
- prezentuję przygotowane wspólnie z zespołem państwo w Azji
Podczas lekcji:
- każdy zespół zaprezentował informacje przygotowane o (wcześniej wybranym) państwie Azji
- uczniowie określili mocne strony każdej z prezentacji i zasugerowali, co należało w prezentacji poprawić
- prezentacje zostały ocenione według NaCoBeZu podanego poniżej
Temat: Rowerem po bezdrożach Azji - prezentujemy swoją wycieczkę
kryteria sukcesu:
- opisuję wycieczkę po Azji, wskazuję trasę wycieczki na mapie
Podczas lekcji:- każdy zespół zaprezentował zaplanowaną przez siebie wyprawę po Azji
- zespoły wybrały państwo w Azji, które zaprezentują na zajęciach za dwa tygodnie
- ustaliliśmy NaCoBeZu do prezentacji wybranego przez was państwa
Zespół wykona prezentację w dowolnym programie np. Power Point, może być również prezentacja w formie plakatu, na kartce. Następnie zaprezentuje wybrane państwo pozostałym uczniom klasy.
Temat: Rowerem po bezdrożach Azji - planujemy wycieczkę
kryteria sukcesu:
- planuję i opisuję wycieczkę po Azji
Podczas lekcji:
- ustaliliśmy NaCoBeZu do pracy
- wykonaliście zadanie - zaplanowaliście wycieczkę
- na kolejnych zajęciach zaprezentujecie swoją wycieczkę uczniom w klasie
NaCoBeZu do prezentacji wycieczki po bezdrożach Azji:
- termin wycieczki - przebieg wycieczki: wycieczka wiedzie przez nizinę, wyżynę i górę; z jednego krańca Azji do drugiego - opis krajobrazu - ukształtowanie terenu, charakterystyczna roślinność - opis klimatu/pogody - ciekawostki
Temat: Rolnictwo Azji
kryteria sukcesu:
- wymieniam przyrodnicze i
pozaprzyrodnicze warunki rozwoju
rolnictwa w Azji
- omawiam wpływ klimatu
monsunowego na uprawy
- rozpoznaję uprawiane w
Azji rośliny i zwierzęta hodowlane
- omawiam sposoby uprawy
ryżu
Podczas lekcji:
- przypomnieliśmy sobie przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa i ustaliliśmy, które z nich mają wpływ na rolnictwo w Azji
- ustaliliśmy, jakie rośliny uprawia się w Azji
- na podstawie prezentacji i filmów poznaliśmy sposoby uprawy ryżu oraz "kulturę ryżu"
Temat: Wulkanizm i trzęsienia ziemi w Azji
kryteria sukcesu:
- wyjaśniam przyczyny występowania trzęsień ziemi i tsunami w Azji
- omawiam budowę wulkanu, wymieniam typy wulkanów
- odczytuję z mapy nazwy największych wulkanów w Azji, wskazuję na mapie zasięg Ognistego Pierścienia Pacyfiku
- omówiliśmy przyczyny i skutki trzęsień ziemi i wybuchów wulkanów
ZADANIE:
- wykonaliście zadanie - opis zadania znajduje się na końcu prezentacji
Temat: Dlaczego w Azji są różne klimaty?
kryteria sukcesu:
- omawiam cyrkulację monsunową
- wyjaśniam wpływ położenia geograficznego, rzeźby terenu, prądów morskich na klimat Azji
Podczas lekcji:
- przedyskutowaliśmy, jakie czynniki, i w jaki sposób, wpływają na klimat Azji
ZADANIE:
- stworzyliście mapę myśli dotyczącą klimatu w Azji (zadanie na zaliczenie)
Temat: Poznajemy środowisko przyrodnicze Azji
kryteria sukcesu:
- odszukuję i nazywam obiekty na mapie Azji
Podczas lekcji:
- wspólnie omówiliśmy azjatyckie "najki" i ustaliliśmy, jakim kontynentem jest Azja
ZADANIE:
- otrzymaliście mapę Azji z zaznaczonymi obiektami geograficznymi, wyszukiwaliście je na mapie fizycznej w podręczniku i zapisywaliście ich nazwy. Przypisywaliście obiekty do utworzonych przez was kategorii np. niziny, rzeki, zatoki (zadanie na zaliczenie)