Temat: Turystyka w Polsce
Cel lekcji: Ustalimy walory turystyczne Polski, zaplanujecie wycieczkę po Polsce
Kryteria sukcesu:
- znam walory turystyczne Polski- podaję przykłady obiektów UNESCO w Polsce
- planuję wycieczkę po Polsce
Podczas lekcji:
- omówiliśmy walory turystyczne Polski
list do uczniówTemat: Gospodarka morska
Cel lekcji: Ustalimy, w jakim kierunku rozwija się gospodarka morska Polski
Kryteria sukcesu:
- omawiam działy gospodarki morskiej
- przedstawiam perspektywy rozwoju gospodarki morskiej w Polsce
Podczas lekcji:
- omówiliśmy poszczególne działy gospodarki morskiej i ustaliliśmy, które z nich rozwinęły się najsilniej
Temat: Zmiany w Polskim przemyśle
Cel lekcji: Ustalimy, dlaczego w Polsce zaszły zmiany w przemyśle i czy były to zmiany pozytywne
Kryteria sukcesu:
- dzielę sekcje przemysłu na działy
- określam przyczyny i skutki zmian w polskim przemyśle
Podczas lekcji:
- problem omówiliśmy na podstawie prezentacji
- wspólnie wykonaliśmy zadanie na LearningApss
- obejrzeliśmy film o przemianach gospodarczych (film ukryty jest pod zadaniem, które wykonaliśmy)
Temat: Energetyka w Polsce
Cel lekcji: Ustalimy, z jakich źródeł energii korzysta Polska
Kryteria sukcesu:
- dzielę źródła energii na odnawialne i nieodnawialne
- wiem z jakich źródeł pochodzi energia w Polsce
- podaję korzyści i minusy produkcji energii z odnawialnych i nieodnawialnych źródeł
Podczas lekcji:
- obejrzeliście film dotyczący energetyki w Polsce
- podczas oglądania filmu wyjaśniliśmy sobie z jakich źródeł energii korzysta Polska
- odpowiedzieliście w zeszytach na trzy pytania
ZADANIE: W zeszycie, na podstawie informacji zawartych w filmie napisz
1. Z jakich źródeł korzysta Polska przy produkcji energii. Które źródła energii przeważają?
2. W której części Polski do produkcji energii najwięcej korzysta się z energii słonecznej?
3. Czy mamy w Polsce elektrownię atomową (jądrową)? Jeśli tak, to gdzie?
Temat: Warunki rozwoju rolnictwa
Cel lekcji: Ustalimy, kto należy do mniejszości
Kryteria sukcesu:
- wymieniam przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa
- rozpoznaję rośliny uprawiane w Polsce oraz zwierzęta hodowlane
Podczas lekcji:
Przez dzisiejszą lekcję poprowadziła Was prezentacja, w której znajdują się informacje, film oraz zadania
ZADANIE: W zeszycie wykonaliście zadanie, które znajduje się w prezentacji:
Sprawdź się:
Pod niektórymi zadaniami ukryte jest dodatkowe zadanie. Rozwiązanie tego dodatkowego zadania wpisz do zeszytu. Pamiętaj o numerowaniu zadań.
Temat: Jestem stąd. Polska wielu narodów
Cel lekcji: Ustalimy, kto należy do mniejszości
Kryteria sukcesu:
- wymieniam mniejszości narodowe, etniczne i wyznaniowe w Polsce
- wskazuję podobieństwa i różnice pomiędzy mniejszościami w Polsce
- dostrzegam wartości płynące z różnorodności kulturowej
Podczas lekcji:
- Dzisiejsza lekcja odbyła się na platformie Nearpod. Podczas lekcji wykonaliście zadania umieszczone na platformie. Poniżej prezentacja z lekcji
Temat: Struktura zatrudnienia i bezrobocie
Cel lekcji: Odpowiemy na pytanie "Dlaczego w Polsce jest bezrobocie i jakie są jego skutki?"
Kryteria sukcesu:
- Omawiam przyczyny i skutki bezrobocia w Polsce
- Omawiam strukturę zatrudnienia w Polsce
Podczas lekcji:
- Ustaliliśmy na jakie sektory dzieli się gospodarka oraz jaka jest zależność między rozwojem gospodarczym a poziomem zatrudnienia w poszczególnych sektorach
- Przeanalizowaliśmy wykresy i diagramy. Odczytaliście z nich, gdzie w Polsce zatrudnionych jest najwięcej i najmniej osób w poszczególnych sektorach gospodarki
- Obejrzeliście film, w którym przedstawiono przyczyny bezrobocia
- W zeszytach zapisaliście przyczyny i skutki bezrobocia
- Na mapie gęstości zaludnienia według województw wskazaliście województwa o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia
ZADANIE: W zeszycie wykonaliście notatkę
napisz w zeszycie pod tematem lekcji, która informacja zawarta w filmie
1. była dla Ciebie najważniejsza
2. była dla Ciebie najciekawsza Temat: Dlaczego ludzie migrują?
Cel lekcji: Poznamy przyczyny i skutki migracji wewnętrznych i zagranicznych Polaków
Kryteria sukcesu:
- wyjaśniam znaczenie terminów: migracja zagraniczna, migracja wewnętrzna, emigracja, imigracja, saldo migracji, przyrost rzeczywisty, współczynnik przyrostu rzeczywistego
- wymieniam przyczyny, opisuję skutki migracji wewnętrznych i zagranicznych w Polsce
- wymieniam główne skupiska Polonii
Podczas lekcji:
- Przypomnieliście sobie wiadomości dotyczące migracji. Informacje na temat migracji znajdują się w prezentacji.
- Na podstawie prezentacji i zdobytych podczas lekcji wiadomości wykonaliście notatkę w zeszycie
ZADANIE: W zeszycie wykonaliście notatkę
Temat: Urbanizacja - czy to jest pozytywne zjawisko?
Cel lekcji: Prześledzimy proces urbanizacji w Polsce
kryteria sukcesu:
- wyjaśniam znaczenie terminów: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji, miasto
- wymieniam największe miasta i wskazuje je na mapie Polski
- wymienia funkcje miast i podaję przykłady z Polski
- podaję różnicę między aglomeracją monocentryczną a policentryczną
- podaję przyczyny rozwoju największych miast w Polsce
Podczas lekcji:
Dzisiejsza lekcja odbyła się na platformie Nearpod. W ramach tej lekcji:
- Co to jest miasto? - zapisałeś na "tablicy współpracy"
- Ustaliliśmy przyczyny rozwoju miast
- Przeanalizowałeś wykresy i diagramy. Odczytałeś z nich, gdzie w Polsce jest najwięcej dużych miast oraz miasta jakiej wielkości dominują
- Określiliśmy, jakie funkcje mogą pełnić miasta
- Na zakończenie lekcji wziąłeś udział w krótkim quizie i odpowiedziałeś na pytania.
Poniżej slajdy w lekcji:
Temat: Rozmieszczenie ludności w Polsce.
Cel lekcji: Ustalimy, dlaczego w Polsce jest nierównomierne zaludnienie
Kryteria sukcesu:
- wymieniam przyrodnicze, społeczno-ekonomiczne i historyczne czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności w Polsce
- obliczam gęstość zaludnienia
Podczas lekcji:
Dzisiejsza lekcja odbyła się na platformie Nearpod. W ramach tej lekcji:
- Na podstawie otrzymanych danych obliczyłeś wskaźnik gęstości zaludnienia w Toruniu w 2019 roku
- Odszukałeś w podręczniku, ile wynosiła średnia gęstość zaludnienia w Polsce w 2018 roku
- Przeanalizowałeś mapę gęstości zaludnienia Polski i zapisałeś wnioski z tej analizy na "tablicy współpracy"
- Na mapie gęstości zaludnienia według województw wskazałeś województwa o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia
- Podałeś czynniki mogące wpłynąć na rozmieszczenie ludności w Polsce i zapisałeś je na "tablicy współpracy"
- Przeanalizowałeś mapy klimatyczne, ukształtowania terenu i rozmieszczenia surowców naturalnych, podałeś obszary Polski o dogodnych warunkach do osiedlania się ludzi - Na zakończenie lekcji wziąłeś udział w krótkim quizie i odpowiedziałeś na pytania.
Poniżej slajdy w lekcji:
Temat: Jak wygląda struktura płci i wieku w Polsce?
Cel lekcji: Charakteryzujemy strukturę płci i wieku ludności Polski na podstawie piramidy płci i wieku
Kryteria sukcesu:
- wyjaśniam terminy: piramida płci i wieku, średnia długość trwania życia
- odczytuję z tabel i diagramów dane dotyczące struktury wieku i płci
Podczas lekcji:
- pomocna przy omawianiu tematu była prezentacja- Zmiany w strukturze płci i wieku w Polsce od 1970 roku prześledziliśmy na animowane piramidzie Temat: Ilu ludzi mieszka w Polsce?
Cel lekcji: Przeanalizujemy, jak zmienia się liczba ludności w Polsce, Europie i na świecie
kryteria sukcesu:
- podaję liczbę ludności w Polsce i Europie
- wyjaśniam przyczyny zmian przyrostu naturalnego w Polsce po 1945 roku
- wyjaśniam znaczenie terminów: demografia, przyrost naturalny, współczynnik przyrostu naturalnego, współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów,
- obliczam współczynnik przyrostu naturalnego
Podczas lekcji:
- Ustaliliśmy czynniki, które mogą wpływać na liczbę ludności Polski.
- zapoznaliście się z definicjami: przyrost naturalny, współczynnik przyrostu naturalnego, urodzenia, zgony, współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów, wyż demograficzny, niż demograficzny.
- Obliczyliście wartość współczynnika przyrostu naturalnego w 1950 i 2016 roku. Wpisaliście obliczenia i wynik w zeszycie.
Temat: Co oznacza trójstopniowy podział administracyjny w Polsce?
Cel lekcji: Omówimy trójstopniowy podział administracyjny w Polsce
kryteria sukcesu:
- tłumaczę, na czym polega trójstopniowy podział administracyjny
- wskazuję na mapie Polski województwa i ich stolice
- podaję, w jakim województwie, w jakim powiecie i jakiej gminie mieszkam i gdzie znajduje się moja szkoła
Podczas lekcji:
- przeanalizowaliśmy mapę administracyjną Polski
- na podstawie prezentacji omówiliśmy trójstopniowy podział administracyjny
ZADANIE: uzupełniliście kartę pracy dotyczącą podziału administracyjnego Polski
ZADANIE DLA CHĘTNYCH: Znajdziesz je na końcu prezentacji
Temat: Ile państw leży w Europie?
Cel lekcji:Przypomnimy sobie najważniejsze informacje dotyczące przemian politycznych w Europie
- omawiam zmiany, jakie zaszły na mapie politycznej Europy po 1991 roku
- na mapie Europy wskazuję co najmniej 3 największe i 3 najmniejsze państwa oraz ich stolice oraz Polskę
Podczas lekcji:
- przeanalizowaliśmy mapę polityczną Europy- wyszukaliśmy terytoria zależne
- w zeszytach wykonaliśmy zadania - znajdziesz je również w prezentacji
ZADANIE: W zeszycie wykonaliśmy zadania zawarte w prezentacji
Temat: Życie lasu
Cel lekcji: Omawiamy różnorodność biologiczną lasów w Polsce
Kryteria sukcesu:
- wyjaśniam znaczenie terminu lesistość
- rozróżniam główne rodzaje lasów w Polsce (na podstawie filmu, ilustracji lub w terenie)
- omawiam przyrodnicze i gospodarcze funkcje lasów
- wyjaśniam zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości Polski
- omawiam przyrodnicze funkcje lasu
Podczas lekcji:
- obejrzeliśmy prezentację na podstawie której omówiliśmy różnorodność biologiczną lasów w Polsce
Uzupełniliście tabelkę, dotyczącą lasów, którą umieściłam w zakładce Zadania na Teams
Temat: Do lasu iść znowu...
Cel lekcji: Dyskutujemy o tym, jaką rolę odgrywają lasy w życiu człowieka
Kryteria sukcesu:
- wskazuję korzyści, jakie czerpie z lasu człowiek
- wymieniam gatunki drzew rosnących w polskich lasach, rozpoznaję je na ilustracji
Podczas lekcji:
- obejrzeliśmy teledysk do piosenki Lass, zespołu Łąki Łan- podzieliliście się na grupy, w grupach dyskutowaliście o jakiej
korzyści z lasu mówi piosenka. Podaliście argumenty popierające waszą tezę. Szukaliście argumentów w teledysku.
- w teledysku poszukiwaliście również informacji na temat gatunków drzew występujących w lesie
Temat: Czytamy mapę Bałtyku
Kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Morza Bałtyckiego jego największe zatoki, cieśniny, wyspy, półwyspy oraz najgłębsze miejsca
- charakteryzuję środowisko przyrodnicze Morza Bałtyckiego
- podaję źródła zanieczyszczeń Bałtyku
Podczas lekcji:
- na podstawie prezentacji oraz analizy mapy wyszukaliście i zapisaliście w zeszytach
- nazwy 3 największych zatok Bałtyku
- nazwy 5 największych wysp
- nazwy 5 cieśnin łączących Bałtyk z Oceanem Atlantyckim
- nazwy państw nadbałtyckich
- nazwę najgłębszego miejsca
- typy wybrzeży występujące nad Bałtykiem
- ustaliliśmy dlaczego na Bałtyku jest różne zasolenie wód
ZADANIE: Wyobraź sobie, że pracujesz w biurze podróży. Zaplanuj wycieczkę zgodnie z narysowaną trasą. Zaznaczone na mapie punkty to obiekty związane z morzem, czyli wyspy, półwyspy, zatoki, cieśniny lub typ wybrzeża. Nazwij odwiedzane (czyli zaznaczone na mapie) punkty i dodaj do każdego krótki opis zachęcający do odbycia tej wycieczki. Mapę znajdziesz w notesie Teams
Temat: Czym różnią się od siebie gleby występujące w Polsce?
Kryteria sukcesu:
- wyjaśniam znaczenie terminów: gleba, czynniki, procesy glebotwórcze, profil glebowy
- wyróżniam najważniejsze cechy gleby brunatnej, bielicowej, czarnoziemu, mady i rędziny; oceniam ich przydatność rolniczą
-wskazuję rozmieszczenie gleb na mapie Polski
Podczas lekcji:
- na podstawie prezentacji omówiliśmy jak powstaje gleba, jakie są rodzaje gleb i jakie czynniki wpływają na ich zróżnicowanie
Gleby autorstwa Jola Kola
ZADANIE:
Napisz opowiadanie, w którym narratorem jest gleba. Opowiada ona swoją historię, od momentu narodzin do teraźniejszości. Opowiadanie rozpocznij według przedstawionego schematu:
Nazywam się (tu wpisz nazwę gleby) i powstałam z (tu wpisz nazwę skały macierzystej) na terenie (tu wpisz nazwę miejsca w Polsce, gdzie ta gleba występuje)
Teraz uruchom swoją wyobraźnię i opisz, co się dalej działo. Wpleć w swoje opowiadanie wszystkie czynniki klimatotwórcze, które przyczyniły się do powstania gleby. Na koniec ustal, jak zagospodarowana jest ta gleba i jaki to ma na nią wpływ.
Temat: Od źródeł do ujścia rzeki
Kryteria
sukcesu:
- opisuję walory przyrodnicze dorzecza Wisły i Odry
Podczas lekcji:
- pracowaliście w zespołach
- każdy zespół przygotował folder wycieczki od źródeł do ujścia rzeki według wytycznych:
Waszym zadaniem jest zorganizowanie wyprawy od źródeł do ujścia Wisły/Odry. Musicie przygotować folder informujący o tej wyprawie. Osoby zainteresowane wyprawą oczekują od was konkretnych informacji. uzyskacie je wędrując "palcem po mapie" wzdłuż Wisły/Odry. Skorzystajcie również z informacji zawartych w podręczniku, atlasie geograficznym i internecie
- Gdzie znajdują się źródła Wisły/Odry? Czy można do nich dotrzeć? Gdzie można rozpocząć
wyprawę?
- Przez jakie krainy geograficzne (w kolejności)
przepływa Wisła/Odra?
- Czy możliwy jest spływ Wisłą/Odrą od źródeł do ujścia?
Gdzie mogą wystąpić problemy i jak sobie z nimi poradzimy?
- Jak długa jest Wisła/Odra? Ile czasu zajmie nam wyprawa?
-
Chcielibyśmy zatrzymać się w miejscu wpływu Sanu do Wisły/wpływu
do Odry Nysy Łużyckiej. Słyszeliśmy, że jest tam piękny krajobraz. Po której stronie znajduje się ten dopływ?
Których dopływów Wisła/Odra ma więcej: prawych czy lewych?
- Chcielibyśmy również
podpłynąć do miejsca gdzie dopływ Wisły, Bug wpada do innego dopływu, Narwi/Noteć
wpada do dopływu Odry, Warty. Być może można zorganizować przepływ do tego miejsca inną drogą
wodną?
- Jak zagospodarowane są
okolice brzegów Wisły/Odry? Jaka roślinność je porasta?
- Chcielibyśmy również
zwiedzić park narodowy. Przy jakim PN możemy się zatrzymać?
- Jaką inną atrakcję możecie
zaproponować?
- Jaki typ ujścia ma Wisła/Odra?
- Kiedy zorganizowana
zostanie wyprawa, aby poziom wody nie był ani zbyt niski, ani za wysoki?
Temat: Rzeki i jeziora w Polsce
Kryteria
sukcesu:
-wskazuję na
schemacie i mapie elementy systemu rzecznego
- porównuję
systemy rzeczne Polski i Europy
- wskazuję
na mapie przykłady jezior morenowych, rynnowych, przybrzeżnych i cyrkowych
Temat: Cechy klimatu Polski
Kryteria sukcesu:
- odczytuję dane z mapy klimatycznej i klimatogramu
- opisuję wiatry lokalne wiejące w Polsce
- wyjaśniam wpływ zmienności pogody w Polsce na rolnictwo, transport i turystykę
- określam, co to jest okres wegetacyjny i jakie czynniki wpływają na jego długość
Podczas lekcji:
- przeanalizowaliśmy mapki klimatyczne dotyczące temperatury i opadów w Polsce
- ustaliliśmy, co to jest okres wegetacyjny, gdzie w Polsce jest najdłuższy i dlaczego właśnie tam
- przeanalizowaliśmy klimatogramy (wykresy temperatury i opadów) dla różnych miejscowości w Polsce
ZADANIE:
- wykonaliście zadania albo ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń str, 35, 36, 37, albo notatka w zeszycie przedmiotowym
Sprawdź się:
Temat: Co kształtuje klimat Polski?Kryteria sukcesu:
- przedstawiam różnicę pomiędzy klimatem a pogodą- prezentuję główne czynniki kształtujące klimat Polski
Podczas lekcji:
- ustaliliśmy, które czynniki mają wpływ na klimat Polski
ZADANIE:
- wykonaliście zadania dostępne dla Was w ćwiczeniach lub na kartach pracy
Temat: Ukształtowanie terenu PolskiKryteria
sukcesu:
- wskazuję na
mapie Polski pasy ukształtowania terenu, podaję krainy geograficzne w
poszczególnych pasach- podaję elementy rzeźby terenu charakterystyczne dla każdego
pasa rzeźby terenu Polski
- opowiadam o tym, co wpłynęło na rzeźbę terenu poszczególnych pasów ukształtowania
Podczas lekcji:
- przeanalizowaliście mapę "Ukształtowanie terenu. Polska" w atlasie i podręczniku
- ustaliliśmy, że Polska jest krajem nizinnym, ale nie wszystkie niziny mają jednakowe ukształtowanie terenu. Podyskutowaliśmy, dlaczego tak jest
- przypomnieliśmy sobie, czym różni się wyżyna od góry
- wyszukaliście na mapach krainy geograficzne w poszczególnych pasach ukształtowania
- zapisaliście w zeszycie notatkę
- umówiliście się w grupach na pracę nad projektem dotyczącym ukształtowania terenu Polski
Temat: Góry w Polsce
Kryteria
sukcesu:
-
opisuję wpływ ruchów górotwórczych na rzeźbę terenu Polski
-
opisuję proces powstawania gór fałdowych i zrębowych
-
podaję przykłady gór fałdowych i zrębowych w Polsce, wiem, w której orogenezie
powstały
Góry w Polsce autorstwa Jola Kola
Temat: Zlodowacenia na obszarze Polski
kryteria sukcesu
- wyjaśniam znaczenie terminów: krajobraz polodowcowy, rzeźba polodowcowa (glacjalna), rzeźba młodoglacjalna i staroglacjalna
- omawiam proces powstawania lodowców
- przedstawiam wpływa zlodowaceń na rzeźbę terenu Polski
- wymieniam formy polodowcowe i wskazuję je na schemacie
- charakteryzuję działalność rzeźbotwórczą lodowców górskich
Zlodowacenia na obszarze Polski autorstwa Jola Kola
Podczas lekcji:
- ustaliliśmy, kiedy i ile razy obszar Polski był pokryty lądolodem
- poznaliśmy formy polodowcowe powstałe na terenie Polski, wykonaliśmy schemat powstawania tych form
ZADANIE:
- zadanie: napisaliście, jak lodowce górskie zmieniły doliny w górach
Sprawdź się:
Temat: Przeszłość geologiczna Polski
kryteria sukcesu
- czytam tabelę stratygraficzną
- wymieniam orogenezy i wskazuję, jakie góry podczas nich się wypiętrzyły
- omawiam znaczenie skamieniałości w poznawaniu przeszłości geologicznej
- podaję, czym zajmuje się geologia
Przeszłość geologiczna Polski autorstwa Jola Kola
Podczas lekcji:
- przeszłość geologiczną Polski omówiliśmy posiłkując się prezentacją i tabelą stratygraficzną z podręcznika do geografii
ZADANIE:
- na podstawie tabeli stratygraficznej z podręcznika samodzielnie ustaliliście kolejność wydarzeń z przeszłości geologicznej obszaru Polski, podaliście w jakiej erze, okresie i ile lat temu to wydarzenie miało miejsce (zadanie na zaliczenie):
- zlodowacenia
- pojawienie się człowieka
- wypiętrzyły się Sudety
- żyły dinozaury
- rosła bujna roślinność, z której później powstał węgiel kamienny
- pojawiły się pierwsze formy życia
- wypiętrzyły się Karpaty
- żyły trylobity
Sprawdź się:
Temat: Położenie i granice Polski
kryteria sukcesu
- omawiam położenie Polski
- wymieniam i wskazuję państwa sąsiadujące z Polską
- wymieniam w i wskazuję na mapie rzeki graniczne
Podczas lekcji:
- zrobiliśmy sobie "burzę mózgów" czyli podaliście jak najwięcej cech położenia Polski, które moglibyście podać obcokrajowcowi, aby zorientował się, gdzie leży Polska
- ustaliliśmy, z jakimi państwami graniczy Polska i która granica jest najdłuższa, a która najkrótsza
- ustaliliśmy, dlaczego granica morska wynosi 440km, a długość linii brzegowej aż 770km
ZADANIE:
- wpisaliście cechy położenia Polski na mapę konturową (jeśli nie było Cię na lekcji, zgłoś się po nią do mnie)
Sprawdź się:
Temat: Metody prezentacji zjawisk na mapach
kryteria sukcesu
- rozpoznaje metodę kartogramu, kartodiagramu, izolinii i sygnaturową
Podczas lekcji:
- wzięliście udział w quizie: współrzędne geograficzne, praca z mapą, odczytywanie wysokości bezwzględnej i względnej (zadania na zaliczenie)
- omówiliśmy sposoby prezentacji zjawisk na mapach
To już ostatnia lekcja z działu "Praca z mapą na lekcjach geografii". Teraz podsumuję wasze osiągnięcia i wystawię ocenę.
Temat: Określamy współrzędne geograficzne - powtórkowokryteria sukcesu
- odczytuję współrzędne geograficzne na siatce geograficznej i kartograficznej
- wskazuję obiekty na mapie na podstawie współrzędnych geograficznych
współrzędne geograficzne autorstwa Jola Kola
Podczas lekcji:
- powtórzyliśmy, jak określać współrzędne geograficzne punktów na Ziemi
- poćwiczyliście określanie współrzędnych geograficznych na siatce kartograficznej
ZADANIE:
- wykonaliście zadanie (na zaliczenie):
odszukaj miasta, które mają współrzędne geograficzne:
a) 55N, 25 E
b) 40N, 5W
c) 40N, 45E
c) 60N, 18E
lub:
określ współrzędne geograficzne miast:
Toruń, Bydgoszcz, Warszawa, Szczecin, Wrocław, Kraków, Gdańsk, Poznań, Rzym, Berlin, Londyn, Kijów, Madryt
Sprawdź się:
Temat: Do czego służą linie na globusie? - powtórkowo
kryteria sukcesu
- nazywam i wskazuję na globusie i mapie bieguny, południki, równoleżniki
- nazywam i wskazuję na globusie i mapie półkule
Tajemnicze linie na globusie autorstwa Jola Kola
Podczas lekcji
-
wykonywaliście zadania w parach: rysowaliście linie na "tablicowym"
globusie, zaznaczaliście na nim podane punkty oraz poszukiwaliście
odpowiedzi na pytania bacznie analizując informacje zapisane na globusie
fizycznym
Temat: Ukształtowanie terenu na mapach
kryteria sukcesu
- odczytuję wysokość bezwzględną i
obliczam wysokość względną
- odczytuję informacje z mapy poziomicowej
- rozpoznaję formy ukształtowania
powierzchni na mapie hipsometrycznej
Podczas lekcji:- wykonaliście zadania (na "zal") dotyczące skali i rodzajów map
- powtórzyliśmy sobie, jak odczytywać informacje z map poziomicowych
- wykonaliście zadania dotyczące odczytywania informacji z map poziomicowych
Sprawdź się:
Temat: Korzystamy ze skali mapy - powtórkowo
Sprawdź się:
Temat: Mapa - powtórkowo kryteria sukcesu
- rozpoznaję rodzaje map (podział ze względu na skalę i treść)
- czytam mapę korzystając z legendy
Mapa - powtórkowo autorstwa Jola Kola
Temat: Po co nam geografia?
Temat: Poznajemy PSO z geografii
https://view.genial.ly/5e9819da63b9e50d808cb19f/presentation-rolnictwo-w-polsce