Klasa 6

Temat: Europa południowa - turystyczny raj

Cel lekcji: ustalimy, dlaczego uważa się, że Europa południowa jest rajem dla turystów
Kryteria sukcesu: - określam, czym jest infrastruktura turystyczna
- opisuję walory przyrodnicze i kulturowe Europy Południowej
- podaję przykłady atrakcji turystycznych w Europie Południowej

Podczas lekcji: 
- przeanalizowaliśmy mapę Europy w atlasie i ustaliliśmy ukształtowanie terenu Europy południowej
- obejrzeliśmy prezentację i podzieliliśmy się własną wiedzą i spostrzeżeniami na temat Europy południowej

 ZADANIE:
znajdziesz je na końcu prezentacji 

Temat: Przemysł i usługi we Francji

Cel lekcji: ustalimy z czego, jeżeli chodzi o przemysł i usługi, słynie Francja
Kryteria sukcesu:
- wskazuję Francję i jej stolicę na mapie Europy  
- wymieniam działy przemysłu  
- omawiam znaczenie usług dla gospodarki
- podaję przykłady produktów pochodzących z Francji 

Podczas lekcji: 
obejrzeliśmy prezentację i podzieliliśmy się własną wiedzą i spostrzeżeniami na temat produktów i usług pochodzących z Francji

 


 

Temat: Rolnictwo Danii i Węgier

Cel lekcji: Poznamy przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa Danii i Węgier Kryteria sukcesu:
- wymieniam przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa
- podaję charakterystyczne dla Danii i Węgier rośliny uprawne i zwierzęta hodowlane 

Podczas lekcji: 
- porównaliśmy warunki rozwoju rolnictwa w Danii i na Węgrzech
- ustaliliśmy cechy wspólne oraz różnice w rolnictwie obu państw
- na podstawie prezentacji i informacji zawartych w podręczniku uzupełniliście notatkę rysunkową.

 ZADANIE:
uzupełniliście notatkę rysunkową - do pobrania tutaj 
 

Temat: Londyn i Paryż - wielkie miasta Europy

Cel lekcji: Ustalimy wady i zalety wielkich miast
Kryteria sukcesu:  
- wskazuję Londyn i Paryż na mapie Europy
- porównuję Londyn i Paryż, wskazuję charakterystyczne na tych miast obiekty
-  wymieniam cechy krajobrazu wielkomiejskiego
-  przedstawiam zalety i wady życia w wielkim mieście
Podczas lekcji: 
- porównaliśmy krajobraz Londynu i Paryża
- ustaliliśmy cechy wspólne oraz różnice wielkich miast takich jak Londyn i Paryż
- na podstawie prezentacji i informacji zawartych w podręczniku uzupełniliście notatkę rysunkową.
ZADANIE:
uzupełniliście notatkę rysunkową - do pobrania tutaj

Temat: Czy migracja jest zawsze zjawiskiem negatywnym?

Cel lekcji: Dyskusja na temat korzyści i zagrożeń związanych z migracjami
Kryteria sukcesu:  
-  rozumiem pojęcia: migracja, emigrant, imigrant
-  przedstawiam przyczyny zróżnicowania narodowościowego i językowego ludności w Europie
-  oceniam skutki migracji ludności, przedstawiam korzyści i zagrożenia związane z migracjami ludności

Podczas lekcji: 
- ustaliliśmy, kto to jest imigrant i emigrant
- ustaliliśmy, dlaczego ludzie migrują
- porozmawialiśmy o trudnościach, na jakie napotyka imigrant
 ZADANIE:
Napisaliście krótkie opowiadanie z dialogiem.  
Wyobraź sobie, że w wybranym przez Ciebie państwie europejskim, w pewnym mieście spotkało się kilkoro ludzi (co najmniej dwóch 😀). Niektórzy z nich są w tym kraju imigrantami. Przedstaw w swoim opowiadaniu, jaki był powód ich wyjazdu z ojczyzny i na jakie problemy napotkali po przyjeździe.

Temat: Rozmieszczenie ludności i starzenie się społeczeństw

Cel lekcji: Ustalimy, czy w Europie mieszka dużo ludzi
Kryteria sukcesu:
- podaję definicję gęstości zaludnienia
- wyjaśniam rozmieszczenie ludności w Europie
- podaję główne przyczyny i skutki starzenia się społeczeństw w Europie

Podczas lekcji: 
Dzisiejsza lekcja odbyła się na platformie Nearpod. W ramach tej lekcji:  
- Na podstawie otrzymanych danych obliczyłeś gęstość zaludnienia w Europie
- Odszukałeś w podręczniku, ile wynosiła średnia gęstość zaludnienia w Europie  
- Podałeś czynniki mogące wpłynąć na rozmieszczenie ludności  i zapisałeś je na "tablicy współpracy"
- Przeanalizowałeś mapę gęstości zaludnienia Europy
- Przeanalizowałeś wykres dotyczący zmiany liczby i struktury ludności w Europie
- Ustaliłeś, co oznacza, że społeczeństwo europejskie się starzeje
- Na zakończenie lekcji wziąłeś udział w krótkim quizie i odpowiedziałeś na pytania

Slajdy z lekcji znajdziesz w prezentacji


 

Temat: Jakie korzyści niesie Unia Europejska?

Cel lekcji: Przedyskutujemy, jakie korzyści niesie unia Europejska? 
Kryteria sukcesu:  
- wymieniam państwa należące do Unii Europejskiej
- przedstawiam korzyści płynące z członkostwa w Unii Europejskiej
 Podczas lekcji: 
- ustaliliśmy czym jest Unia Europejska
- przedyskutowaliśmy, jakie korzyści niesie członkostwo w unii Europejskiej
- wykonaliście ZADANIE na mapie Europy - poprawiliście błędy, jakie popełnił zmęczony kartograf (mapę otrzymaliście od nauczyciela)
Temat: Dlaczego w Europie występują różne klimaty?
Cel lekcji: Wyjaśniamy, dlaczego w Europie na tej samej szerokości geograficznej występują różne typy i odmiany klimatu    
Kryteria sukcesu:  
- wymieniam strefy klimatyczne w Europie i wskazuję je na mapie klimatycznej
- omawiam cechy wybranych typów i odmian klimatu Europy i charakterystyczną dla nich roślinność na podstawie klimatogramów i fotografii  
- omawiam wpływ prądów morskich na temperaturę powietrza i opady w Europie
 Podczas lekcji: 
- wspólnie obejrzeliśmy prezentację; w prezentacji znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące zróżnicowania klimatycznego Europy
- podczas prezentacji, pod tematem lekcji, w zeszytach, zapisaliście, jakie czynniki wpływają na to, że klimat w Europie jest tak różny

 ZADANIE:
Znajdziesz je w swoim notesie, w zakładce lekcja. Wybierz co najmniej 3 z pośród 5 przedstawionych miejsc i określ, gdzie zorganizował byś wycieczkę. Skorzystaj z informacji w podręczniku na str. 64, 65 
 
Temat: Islandia - pęknięta wyspa Europy
Cel lekcji: ustalimy, dlaczego w Islandii trzęsie się ziemia
 
Kryteria sukcesu:
- opisuję położenie Islandii na podstawie mapy ogólnogeograficznej i geologicznej
- wymieniam elementy krajobrazu Islandii, rozpoznaję je na fotografii, filmie
- wyjaśniam znaczenie terminów: wulkan, lawa, magma, erupcja, bazalt
- wyjaśniam przyczyny występowania na Islandii wulkanów, trzęsień ziemi i gejzerów
Podczas lekcji:
- obejrzeliśmy teledysk; waszym zadaniem było, podczas oglądania tego teledysku, wypisać jak najwięcej elementów krajobrazu Islandii, które zaobserwowaliście
- wymieniliście się informacjami, jakie elementy krajobrazu udało się wam zaobserwować
- obejrzeliśmy prezentację, którą dla was przygotowałam;  na jej podstawie określiliśmy charakterystyczne dla Islandii cechy krajobrazu oraz ustaliliśmy dlaczego na tej wyspie trzęsie się Ziemia. Wniosek zapisaliście w zeszytach - ZADANIE

Temat: Czy Europę można opłynąć?
Cel lekcji: określimy położenie Europy, ustalimy, czy można ją opłynąć
Kryteria sukcesu:
- określam położenie Europy na mapie świata
- wskazuję na mapie 3 morza, 3 cieśniny, 3 zatoki, 3 wyspy, 3 półwyspy w Europie
- wskazuję przebieg umownej granicy pomiędzy Europą a Azją
 
Podczas lekcji:
- położenie i linię brzegową Europy omówiliśmy sobie na podstawie prezentacji i analizy mapy Europy
czy Europę można opłynąć autorstwa Jola Kola
 ZADANIE:
Czy Europę można opłynąć? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie.
Swoją przygodę rozpocznij w punkcie Europy o współrzędnych 70N, 60E i płyń kutrem, statkiem, żaglówką, kajakiem wzdłuż brzegu Europy (oczywiście palcem po mapie). Napisz, jakie wyspy, półwyspy, morza, zatoki, cieśniny mijałeś po drodze. Zaznacz trasę na mapie. Gdzie najdalej udało Ci się dopłynąć?
Temat: Jak zmienia się czas na Ziemi?
Kryteria sukcesu:
- obliczam różnice czasu słonecznego i strefowego
- wskazuję na mapie strefy czasu
- tłumaczę, dlaczego południk 180 stopni nazywamy linią zmiany daty

Podczas lekcji:
- obejrzeliśmy prezentację - "przypominajkę" o ruchy obrotowym Ziemi

- ustaliliśmy, czym różni się czas słoneczny od strefowego i urzędowego
- wykazaliśmy niezgodność dat na południku 180 stopni
- wykonaliście dwa zadania (na zal.), które znajdują się na końcu prezentacji. Jeśli zadanie jest nieaktywne, musisz się do mnie zgłosić po dostęp.

Temat: Jakie są skutki ruchu obrotowego Ziemi?

Kryteria sukcesu:
-
wyjaśniam, na czym polega ruch obrotowy Ziemi 

- demonstruję ruch obrotowy Ziemi przy użyciu modeli 

- wyjaśniam związek pomiędzy ruchem obrotowym, a widomą wędrówką i górowaniem Słońca oraz istnieniem dnia i nocy
Podczas lekcji:
- obejrzeliśmy film prezentujący ruch obrotowy Ziemi
- ustaliliśmy, jakie są następstwa ruchu obrotowego Ziemi, zapisaliście notatkę w zeszytach
- ustaliliśmy, jak znaleźć na niebie Gwiazdę Polarną i za jej pomocą wyznaczyć północ
- porozmawialiśmy o tym, co to jest gnomon i jak zbudować zegar słoneczny
- wykonaliście zadania
Znalezione w Internecie:
na stronie GeoEdukacja pojawił się bardzo ciekawy rysunek pokazujący odległości pomiędzy Słońcem a planetami.  Poczytajcie i poanalizujcie
 
"A gdyby Układ Słoneczny był człowiekiem? A konkretnie Słońce by było czubkiem głowy a Neptun spodem stopy? To wszystkie planety wewnętrzne mieszczą się do wysokości oczu 🙂 Takie przedstawienie Układu Słonecznego bardzo wyraźnie pokazuje w jaki sposób wyglądają odległości pomiędzy poszczególnymi ciałami niebieskimi."
 

Temat: Ziemia w Układzie Słonecznym/  Ciała niebieskie w Układzie Słonecznym

Kryteria sukcesu:
- wymieniam rodzaje ciał niebieskich znajdujących się w Układzie Słonecznym
- wyjaśniam znaczenie terminów: gwiazda, planeta, planetoida, meteor, meteoryt, kometa, księżyc
- podaję różnicę między gwiazdą a planetą
- wymieniam planety Układu Słonecznego w kolejności od znajdującej się najbliżej Słońca do tej, która jest położona najdalej
 - tłumaczę, dlaczego na niebie nie zawsze widać cały Księżyc

Ziemia w Układzie Słonecznym autorstwa Jola Kola 

Podczas lekcji 1:
- wykonaliście zadania podsumowujące Dział I - zadania na zaliczenie
- ustaliliśmy, jakie ciała niebieskie znajdują się we Wszechświecie i czym się od siebie różnią
- wypisaliście w zeszycie planety Układu Słonecznego i inne obiekty, które możemy zaobserwować w naszej Galaktyce
Podczas lekcji 2:
- porównaliśmy geocentryczną i heliocentryczną teorię budowy Wszechświata
- ustaliliśmy, że z ciał niebieskich, które widzimy na niebie świecą tylko gwiazdy, pozostałe ciała niebieskie świecą światłem odbitym
- odkryliśmy, dlaczego nie zawsze widać cały Księżyc
- obejrzeliśmy filmy, które znajdują się w prezentacji
- wykonaliście zadanie - znajduje się na końcu prezentacji (zadanie na zaliczenie)

 

Temat: Określamy współrzędne geograficzne
kryteria sukcesu
- odczytuję współrzędne geograficzne na siatce geograficznej i kartograficznej
- wskazuję obiekty geograficzne na mapie na podstawie współrzędnych geograficznych

Zajęcia 1  

współrzędne geograficzne autorstwa Jola Kola 

Podczas lekcji:
- pokazałam Wam, jak określać współrzędne geograficzne punktów na Ziemi
- poćwiczyliście określanie współrzędnych geograficznych na siatce kartograficznej 

Sprawdź się:
 
Zajęcia 2
Podczas lekcji:
- graliśmy w statki: uczniowie przeciwko nauczycielowi. Udało wam się wspólnymi siłami zbić wszystkie mojej statki, musiałam wzywać posiłki. Mi udało się zbić co najmniej jeden wasz statek. Kto wszystko zaznaczył prawidłowo na swojej karcie do gry (czyli moje trafienia i swoje trafienia we mnie), ma zadanie zaliczone. 
Na kolejnych zajęciach podsumujemy umiejętność orientowania się na globusie i mapie, otrzymacie oceny

Temat: Tajemnicze linie na globusie/ Do czego służą linie na globusie?

kryteria sukcesu
- nazywam i wskazuję na globusie i mapie bieguny, południki, równoleżniki
- nazywam i wskazuję na globusie i mapie półkule

Zajęcia 1

 autor Jola Kola 

 Zajęcia 2

kryteria sukcesu
- nazywam i wskazuję na globusie i mapie bieguny, południki, równoleżniki
- nazywam i wskazuję na globusie i mapie półkule
  

Podczas lekcji:
- wykonywaliście zadania w parach: rysowaliście linie na "tablicowym" globusie, -
- zaznaczaliście na nim podane punkty oraz poszukiwaliście odpowiedzi na pytania bacznie analizując informacje zapisane na globusie fizycznym
 

Sprawdź się:

 

Temat: Poznajemy PSO z geografii