Klasa 5

Temat: Przez lądy i oceany

Cel lekcji: poznamy linie na globusie i kontynenty na Ziemi
-  wskazuję na mapie południki i równoleżniki
-  wskazuję na mapie kontynenty i oceany

Podczas lekcji:
przez lekcję poprowadziła nas prezentacja:

Temat: "Wędrujemy" Szlakiem Orlich Gniazd

(na Wyżynie Krakowsko - Częstochowskiej)

Cel lekcji: Powędrujemy (oczywiście wirtualnie) Szlakiem Orlich Gniazd
-  wskazuję na mapie Polski położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
-  omawiam cechy krajobrazu tej wyżyny na podstawie filmu
-  opisuję rzeźbę krasową i formy krasowe na podstawie ilustracji
-  wymieniam i rozpoznaje na podstawie ilustracji charakterystyczne dla regionu gatunki roślin i zwierząt  
-  opisuję Szlak Orlich Gniazd 

Podczas lekcji:
obejrzeliśmy film (link poniżej)

ZADANIE:  
Po obejrzeniu filmu odpowiedz na pytania.
a)      W jakim mieście zaczyna się i w jakim kończy Szlak Orlich Gniazd?
b)      Jakie nazwy mają zamki na tym szlaku? – podaj co najmniej 4  
c)      Skąd wzięła się nazwa Szlak Orlich Gniazd?  
d)     Jaki park narodowy utworzony został na tym terenie?
e)      Które z form rzeźby krasowej zaznaczone na rysunku w podręczniku na stronie 70 pokazane były na filmie?  
f)       Co Cię najbardziej zainteresowało na Szlaku Orlich Gniazd? 

Temat: Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej

Cel lekcji: Poznajemy krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej
- wskazuję na mapie Polski położenie Wyżyny Lubelskiej
- opisuję krajobraz Wyżyny Lubelskiej
- omawiam powstawanie wąwozów lessowych
- wymieniam rośliny uprawiane na Wyżynie Lubelskiej
- opisuję najważniejsze obiekty dziedzictwa kulturowego Wyżyny Lubelskiej

Podczas lekcji:
Szczegółowo krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej oraz powstawanie wąwozów lessowych poznaliśmy podczas pokazu prezentacji 

ZADANIE:  
Wykonaliście notatkę w zeszycie

Temat: Piękno polskich wyżyn

Cel lekcji: Rozpoznajemy krajobraz parku narodowego położonego na Wyżynie Lubelskiej
Kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Polski położenie Roztoczańskiego Parku Narodowego
- przedstawiam elementy krajobrazu chronione w tym Parku 

Podczas lekcji:
- obejrzeliśmy film o Roztoczańskim Parku Narodowym
- wykonaliście notatkę według podanego wzoru

 

ZADANIE:  

Odpowiedz na trzy pytania, odpowiedzi zapisz w zeszycie
1.    Jakiego Parku Narodowego dotyczy film?
2.    Co jest symbolem tego Parku Narodowego?
3.    Co Ci się najbardziej podobało w tym Parku Narodowym, co chciałbyś zobaczyć, czy przeżyć?

Temat: Jak węgiel zmienił krajobraz Wyżyny Śląskiej?

Cel lekcji: Rozpoznajemy cechy krajobrazu miejsko - przemysłowego
Kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Polski położenie pasa Wyżyn Polskich i Wyżynę Śląską
- przedstawiam główne cechy krajobrazu miejsko-przemysłowego Wyżyny Śląskiej
- wyszukuję na mapie Polski największe miasta na Wyżynie Śląskiej
- omawiam znaczenie węgla kamiennego dla Wyżyny Śląskiej
- przedstawiam pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazie wyżyny powstałe w wyniku działalności człowieka

Podczas lekcji:
- obejrzeliśmy prezentację dotyczącą krajobrazu Wyżyny Śląskiej
- czytaliście teksty na temat krajobrazu Wyżyny Śląskiej i dzieliliście się ze sobą informacjami, które posłużyły do uzupełnienia notatki rysunkowej

ZADANIE:  
Uzupełnij notatkę rysunkową. Jeśli nie było Cię na lekcji znajdziesz ją TUTAJ

 

Temat: Planujemy wycieczkę po Warszawie

Cel lekcji: Planujemy wycieczkę po Warszawie
Kryteria sukcesu:
-  określam położenie Warszawy na mapie Polski
-  opisuję cechy krajobrazu wielkomiejskiego
-  omawiam funkcje miasta na przykładzie Warszawy
-  rozpoznaję na ilustracjach najważniejsze zabytki i inne obiekty w stolicy  
 
Brawo! Udało się Wam odnaleźć Tytusa. Zaszył się w Żelazowej Woli i udawał, że jest wirtuozem gry na fortepianie specjalizującym się w utworach Fryderyka Chopina. Dzisiaj zabierzecie go na wycieczkę po Warszawie 

Podczas lekcji:
- zapoznaliście się z przygotowanymi przeze mnie materiałami (prezentacja), a następnie zaplanowaliście jednodniową wycieczkę po Warszawie, po obiektach, które wzbudziły wasze największe zainteresowanie. 
 

ZADANIE:  
Zaplanuj dla Tytusa jednodniową wycieczkę po Warszawie. W swoich planach uwzględnij co najmniej 5 obiektów. Zadanie wykonaj w dowolnej formie, tak jak potrafisz najlepiej. Możesz opisać wycieczkę korzystając z programu Word, możesz zrobić prezentację w Power Point. Możesz też pracę wykonać "ręcznie". Ważnym elementem będzie plan miasta z zaznaczonymi obiektami, które chcesz pokazać Tytusowi (otrzymałeś go od nauczyciela). 

Temat: Poszukujemy Tytusa na Nizinie Mazowieckiej

Cel lekcji: Opisujemy krajobraz Niziny Mazowieckiej
kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Polski pas Nizin Środkowopolskich, Nizinę Mazowiecką, Kampinoski Park narodowy i 3 rzeki płynące na terenie Niziny Mazowieckiej
- opisuję krajobraz Niziny Mazowieckiej
- podaję 3 najważniejsze obiekty dziedzictwo przyrodniczego i kulturowego
- wyjaśniam, dlaczego na Nizinie Mazowieckiej przeważa krajobraz rolniczy

Podczas lekcji:

- poszukaliśmy na mapie Polski Nizinę Mazowiecką i oj kreśliliśmy jej położenie
- wspólnie obejrzeliśmy prezentację i omówiliśmy krajobraz Niziny Mazowieckiej

ZADANIE:  
Właśnie dowiedziałeś się, że zaginęła znana z komiksów Papcia Chmiela uczłowieczona małpa, Tytus. (Jeśli jej nie znasz, poszukaj informacji o bohaterach komiksu „Tytus, Romek i Atomek”). Postanawiasz włączyć się w poszukiwania i podejmujesz się wydedukować, gdzie ona może być. W związku z tym przekazuję Ci garść informacji. Znajdziesz je w swoim notesie, w zakładce lekcja. Tam też wykonaj zadanie. POWODZENIA
ZADANIE DLA ZAINTERESOWANYCH
Ze zdjęć, które zrobiłeś podczas wyprawy na Nizinę Mazowiecką wykonaj prezentację w dowolnym programie (możesz też wykonać pracę w Word). Napisz, jakie elementy krajobrazu widać na zdjęciu, zaznacz je. Określ, gdzie zdjęcie było zrobione.

Temat: Poznajemy krajobraz Pojezierza Mazurskiego

Cel lekcji: Opisujemy krajobraz Pojezierza Mazurskiego
kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Pojezierze Mazurskie
- przedstawiam główne cechy krajobrazu Pojezierza Mazurskiego 
- podaję nazwy i wskazuję na mapie 2 największe jeziora i najgłębsze jezioro w Polsce
- podaję 3 cechy Pojezierza mazurskiego, które powodują, że jest ono atrakcyjne turystycznie

Podczas lekcji:

 - wspólnie obejrzeliśmy prezentację o Pojezierzu Mazurskim. W prezentacji znajduje się quiz, który należy zrobić.

ZADANIE: 
Rozwiąż quiz umieszczony w prezentacji
ZADANIE DLA ZAINTERESOWANYCH
Ze zdjęć, które zrobiłeś podczas wyprawy na Pojezierze w Polsce, wykonaj prezentację w dowolnym programie (możesz też wykonać pracę w Word). Napisz, jakie elementy krajobrazu widać na zdjęciu, zaznacz je. Określ, gdzie zdjęcie było zrobione.

Temat: Poznajemy krajobraz Pobrzeża Słowińskiego

Cel lekcji: Opisujemy krajobraz Pobrzeża Słowińskiego
kryteria sukcesu:

- przedstawiam na podstawie ilustracji główne cechy krajobrazu Pobrzeża Słowińskiego  

- opisuję wiatr nadmorski - bryzę

-wskazuję położenie Słowińskiego Parku Narodowego na mapie Polski  

- rozpoznaję krajobraz Słowińskiego Parku Narodowego na zdjęciu, filmie i ilustracji

Podczas lekcji:

 - przeczytaliśmy komiks "Co wydarzyło się nad morzem?" (narysowałam go specjalnie dla Was 😀)

Na podstawie tego komiksu porozmawialiśmy sobie o krajobrazie nadmorskim: 

  • - Jakie elementy krajobrazu widoczne są na ilustracji?  

  • - O czym opowiada ta komiksowa historia?  

    ZADANIE:

    Obejrzyj film i na jego podstawie napisz, które dwa miejsca pokazane na filmie najbardziej chciałbyś odwiedzić. Napisz dlaczego?  

    Ponieważ była to lekcja online zadanie wykonaliście na Teams w swoim notesie, w zakładce "lekcja";

    ZADANIE DLA ZAINTERESOWANYCH
    Ze zdjęć, które zrobiłeś podczas wyprawy na Pobrzeża w Polsce, wykonaj prezentację w dowolnym programie (możesz też wykonać pracę w Word). Napisz, jakie elementy krajobrazu widać na zdjęciu, zaznacz je. Określ, gdzie zdjęcie było zrobione.

Temat: Co to jest krajobraz?
kryteria sukcesu:  
- wymieniam składniki krajobrazu
- podaję różnicę między krajobrazem naturalnym a krajobrazem kulturowym
- wskazuję pasy rzeźby terenu na mapie Polski  
- porównuję rzeźbę terenu w poszczególnych pasach
Podczas lekcji:
- poznaliście różne typy krajobrazu (omówiliśmy je na podstawie prezentacji, którą przygotowałam)
- wspólnie określiliśmy, jakie typy krajobrazów widoczne są na zdjęciach w prezentacji

ZADANIE:
- ta lekcja była lekcją online, zadanie na "zal"wykonaliście na Teams
 

Temat: Bieg po Złotą Odznakę Najlepszego Mapowego

część 1 - brązowa odznaka
część 2 - srebrna odznaka
część 3 - złota odznaka

kryteria sukcesu: 
- stosuję legendę mapy do odczytywania informacji
- stosuję skalę mapy do obliczania odległości

Podczas kolejnych lekcji:
- wykonywaliście zadania umieszczone w poniższej prezentacji; w ten sposób zdobywaliście kolejne odznaki Najlepszego Mapowego
- rozwiązania zadań wpisywaliście do zeszytów
- na Złotą Odznakę do przejścia były dwa quizy, które po zajęciach są już nieaktywne. Jeśli chcesz je zrobić, zgłoś się do mnie po dostęp
ZADANIE:
wykonaj zadania na poszczególne odznaki, rozwiązania pokaż nauczycielowi 

Znalazłam na YouTube. Myślę, że może być Wam pomocny. Polecam

 

Temat: Odległości na mapie i w terenie

kryteria sukcesu: 
- obliczam odległość rzeczywistą korzystając ze skali mapy
Podczas lekcji:
- obliczaliśmy odległość rzeczywistą pomiędzy punktami na mapie

Sprawdź się:

Temat: Do czego służy skala mapy?

kryteria sukcesu:
- odczytuję skalę mapy
- wymieniam rodzaje skali
- przekształcam skalę liczbową na mianowaną i liniową

skala autorstwa Jola Kola  

Podczas lekcji:
- poznaliście rodzaje skal
- nauczyliście się zamieniać skalę liczbową na mianowaną

Temat: Jak czytać mapę?

kryteria sukcesu:
- czytam mapę korzystając z legendy
- rozpoznaję znaki kartograficzne/topograficzne

Jak czytać mapę? autorstwa Jola Kola 

Podczas lekcji:
- omówiliśmy elementy mapy
- podzieliliśmy znaki topograficzne na powierzchniowe, punktowe, liniowe
ZADANIE:
zadanie na zaliczenie - opis zadania znajdziesz na końcu prezentacji
Temat: Co to jest krajobraz? I czym zajmuje się geografia?
kryteria sukcesu:
- podajesz przykłady elementów krajobrazu przyrodnicze i wytworzone przez człowieka
- posługujesz się różnymi źródłami informacji geograficznej

Podczas lekcji:
- ustaliliśmy, czym zajmuje się geografia i z jakimi naukami współpracuje
-wspólnie zastanowiliśmy się z jakich elementów składa się krajobraz; podzieliliśmy te elementy na przyrodnicze i stworzone przez człowieka
ZADANIE:
rozejrzeliście się wokół szkoły i wpisaliście do zeszytu po 5 elementów przyrodniczych i stworzonych przez człowieka (zadanie na zaliczenie)
 
Temat: Poznajemy PSO z geografii




01.09.2021

Na początek...