Temat: Przez lądy i oceany
Cel lekcji: poznamy linie na globusie i kontynenty na Ziemi
- wskazuję na mapie południki i równoleżniki
- wskazuję na mapie kontynenty i oceany
Temat: "Wędrujemy" Szlakiem Orlich Gniazd
Cel lekcji: Powędrujemy (oczywiście wirtualnie) Szlakiem Orlich Gniazd
- wskazuję na mapie Polski położenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej
- omawiam cechy krajobrazu tej wyżyny na podstawie filmu
- opisuję rzeźbę krasową i formy krasowe na podstawie ilustracji
- wymieniam i rozpoznaje na podstawie ilustracji charakterystyczne dla regionu gatunki roślin i zwierząt
- opisuję Szlak Orlich Gniazd
a) W jakim mieście zaczyna się i w jakim kończy Szlak Orlich Gniazd?
b) Jakie nazwy mają zamki na tym szlaku? – podaj co najmniej 4
c) Skąd wzięła się nazwa Szlak Orlich Gniazd?
d) Jaki park narodowy utworzony został na tym terenie?
e) Które z form rzeźby krasowej zaznaczone na rysunku w podręczniku na stronie 70 pokazane były na filmie?
f) Co Cię najbardziej zainteresowało na Szlaku Orlich Gniazd?
Temat: Krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej
Cel lekcji: Poznajemy krajobraz rolniczy Wyżyny Lubelskiej
- wskazuję na mapie Polski położenie Wyżyny Lubelskiej
- opisuję krajobraz Wyżyny Lubelskiej
- omawiam powstawanie wąwozów lessowych
- wymieniam rośliny uprawiane na Wyżynie Lubelskiej
- opisuję najważniejsze obiekty dziedzictwa kulturowego Wyżyny Lubelskiej
Temat: Piękno polskich wyżyn
Cel lekcji: Rozpoznajemy krajobraz parku narodowego położonego na Wyżynie Lubelskiej
Kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Polski położenie Roztoczańskiego Parku Narodowego
- przedstawiam elementy krajobrazu chronione w tym Parku
ZADANIE:
Odpowiedz na trzy pytania, odpowiedzi zapisz w zeszycie
1. Jakiego Parku Narodowego dotyczy film?
2. Co jest symbolem tego Parku Narodowego?
3. Co Ci się najbardziej podobało w tym Parku Narodowym, co chciałbyś zobaczyć, czy przeżyć?
Temat: Jak węgiel zmienił krajobraz Wyżyny Śląskiej?
Cel lekcji: Rozpoznajemy cechy krajobrazu miejsko - przemysłowego
Kryteria sukcesu:
- wskazuję na mapie Polski położenie pasa Wyżyn Polskich i Wyżynę Śląską
- przedstawiam główne cechy krajobrazu miejsko-przemysłowego Wyżyny Śląskiej
- wyszukuję na mapie Polski największe miasta na Wyżynie Śląskiej
- omawiam znaczenie węgla kamiennego dla Wyżyny Śląskiej
- przedstawiam pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazie wyżyny powstałe w wyniku działalności człowieka
Temat: Planujemy wycieczkę po Warszawie
Kryteria sukcesu:
- określam położenie Warszawy na mapie Polski
- opisuję cechy krajobrazu wielkomiejskiego
- omawiam funkcje miasta na przykładzie Warszawy
- rozpoznaję na ilustracjach najważniejsze zabytki i inne obiekty w stolicy
Brawo! Udało się Wam odnaleźć Tytusa. Zaszył się w Żelazowej Woli i udawał, że jest wirtuozem gry na fortepianie specjalizującym się w utworach Fryderyka Chopina. Dzisiaj zabierzecie go na wycieczkę po Warszawie
Podczas lekcji:
Podczas lekcji:
- poszukaliśmy na mapie Polski Nizinę Mazowiecką i oj kreśliliśmy jej położenieTemat: Poznajemy krajobraz Pojezierza Mazurskiego
Podczas lekcji:
- wspólnie obejrzeliśmy prezentację o Pojezierzu Mazurskim. W prezentacji znajduje się quiz, który należy zrobić.Temat: Poznajemy krajobraz Pobrzeża Słowińskiego
- przedstawiam na podstawie ilustracji główne cechy krajobrazu Pobrzeża Słowińskiego
- opisuję wiatr nadmorski - bryzę
-wskazuję położenie Słowińskiego Parku Narodowego na mapie Polski
- rozpoznaję krajobraz Słowińskiego Parku Narodowego na zdjęciu, filmie i ilustracji
Podczas lekcji:
- przeczytaliśmy komiks "Co wydarzyło się nad morzem?" (narysowałam go specjalnie dla Was 😀)
Na podstawie tego komiksu porozmawialiśmy sobie o krajobrazie nadmorskim:
- Jakie elementy krajobrazu widoczne są na ilustracji?
- O czym opowiada ta komiksowa historia?
ZADANIE:Obejrzyj film i na jego podstawie napisz, które dwa miejsca pokazane na filmie najbardziej chciałbyś odwiedzić. Napisz dlaczego?
Ponieważ była to lekcja online zadanie wykonaliście na Teams w swoim notesie, w zakładce "lekcja";
ZADANIE DLA ZAINTERESOWANYCHZe zdjęć, które zrobiłeś podczas wyprawy na Pobrzeża w Polsce, wykonaj prezentację w dowolnym programie (możesz też wykonać pracę w Word). Napisz, jakie elementy krajobrazu widać na zdjęciu, zaznacz je. Określ, gdzie zdjęcie było zrobione.
Temat: Co to jest krajobraz?
Temat: Bieg po Złotą Odznakę Najlepszego Mapowego
Znalazłam na YouTube. Myślę, że może być Wam pomocny. Polecam
Temat: Odległości na mapie i w terenie
Temat: Do czego służy skala mapy?
skala autorstwa Jola Kola
Jak czytać mapę? autorstwa Jola Kola